Breng rust in je bedrijf

Je kunt als werkgever of manager nog zulke goede ideeën hebben: als de communicatie niet stroomt, zullen die ideeën nooit goed van de grond komen. Bijna alle problemen, blokkades, vertragingen en kostenposten ontstaan door technische of communicatieve verstoringen. Bij technische mankementen wordt de oorzaak gevonden, het defect hersteld en de productie hervat.

Bij communicatieve problemen is het zaak om de bron van onrust, blokkerende energie en/of tegenwerking op te sporen en te zorgen dat alles weer moeiteloos stroomt. Je kunt vragen stellen, mensen uitnodigen hun visie te geven en zelf onderzoeken wat er misgaat. Dat zijn prima acties en je zult ongetwijfeld informatie vergaren waarmee je verder kunt.

Een stap verder brengt je naar de non-verbale en onbewuste communicatie: datgene wat niet wordt gezegd, maar wel wordt getoond. Als je weet waarop je kunt letten, los je het probleem sneller, diepgaander en blijvend op.

Het automerk Skoda werd dertig jaar geleden niet serieus genomen buiten het Oostblok. De grappen over Skoda-rijders waren niet van de lucht.
“Hoe herken je een Skoda sport? Aan de tennisbal op de trekhaak.”
“Waarom heeft Skoda een (blazende) achterruitverwarming? Zodat je geen koude handen krijgt bij het duwen.”
Kortom: niet bepaald een aantrekkelijk imago. Maar met de overname van Skoda door Volkswagen werd er een nieuw imago opgebouwd en tegenwoordig is een Skoda beslist geen auto meer waarom wordt gelachen. De reclamecampagne waarmee destijds het nieuwe imago werd ingeluid, luidde dan ook: “Genoeg gelachen”

Een mooi voorbeeld van een verandering in communicatie, waarmee een heel imago in korte tijd is veranderd.