Communicatie: Ik weet het zeker, dus het klopt!

  • 2

Communicatie: Ik weet het zeker, dus het klopt!

Category : Blog

46fb8f79e93010ed286638b8c7c8f121

Het grote voordeel van sociale media zoals Twitter en Facebook is dat je toegang hebt tot enorm veel informatie. Het grote nadeel is dat je toegang hebt tot enorm veel informatie. Een zegen en een vloek dus. De makke van een overvloed aan informatie is dat ik soms door de bomen het bos niet meer kan zien: wat van die informatie is steekhoudend? Hoeveel kan ik geloven en op basis waarvan?

Wat moet ik bijvoorbeeld met de boodschap “God bestaat niet” of “God bestaat wel”?  Zowel de wellers als de nieters hebben geen greintje aantoonbaarheid voor hun uitspraak. Natuurlijk proberen ze het wel; “Als god niet bestond dan…”  of andersom “Als god bestond dan…” En meestal gaat dat op een toontje en met een wijzend vingertje. De woordkeuze is meester in deze. “Als die god van jou zou bestaan dan …”

Eet géén voedsel! Levensgevaarlijk!
En dan de enorme hype over voedsel en gezondheid. De een zegt dit en de ander zegt dat, en ze hebben allemaal gelijk. Wat me opvalt is niet zozeer de verschillen van mening (die waren er altijd al) maar de manier van presentatie. Ik heb – mede door mijn vakgebied – geleerd dat de hardste schreeuwers (gebruik van veel hoofdletters, uitroeptekens maar ook veel stellige uitspraken) de minst geloofwaardigen zijn, meestal.

Een hond luistert alléén als je ‘m vol jenever giet!!!
Als je zeker van je zaak bent en dit met feiten (dus niet meningen) kunt onderbouwen, heb je geen harde taal, uitroeptekens en andere bekrachtigingen nodig. Nog ongeloofwaardiger is het als anderen naar beneden worden gehaald.  Je ziet dat op veel verschillende gebieden gebeuren, of het nou om honden trainen gaat, om sport, voeding, gezondheid: bijna altijd zit er wel iemand tussen die het allemaal zeker weet, anderen afblaft of belachelijk maakt en vervolgens verdwenen is om elders te gaan staan schreeuwen. Dit soort mensen is vaak ook nog beledigd als er aan hun autoriteit wordt getwijfeld.

Een leuke test uit de communicatie is de reactie peilen van zo’n schreeuwlelijk, nadat je hebt gezegd (of geschreven): “Het is niet relevant wat jij ervan vindt”. Wie sterk staat, zal het weinig doen. Het zijn de lege hulzen die na zo’n opmerking afhaken of nog harder gaan blaffen.

Je weet toch onderhand ook niet meer wat je nou wel of niet?
Wat ik er jammer aan vind is dat sommige mensen zich daardoor laten afschrikken en maar niet meer gaan reageren, of zelfs geen vraag meer durven stellen. Ik kan het me wel voorstellen, maar ik vind het jammer. Op die manier lijkt het net alsof de hardste schreeuwers ook nog gelijk krijgen.

Geef mij maar de twijfelaars, degenen die hun eigen mening durven herzien. Juist door hun moed, het durven twijfelen, zijn zij degenen die veel geloofwaardiger blijken. Is ook wel logisch natuurlijk: als ‘de wetenschap’ zich had opgesteld zoals sommigen nu doen, was de aarde nog steeds plat.

Ik ben, dus ik besta!
Er is inmiddels een enorme handel ontstaan in kreten.

  • Ieder pondje gaat door het mondje
  • Waar je aandacht aan schenkt, dat groeit
  • Vlees is levensgevaarlijk
  • Een mens is een vleeseter
  • Melk is goed voor elk
  • Melk is niet goed voor volwassenen
  • Enzovoort.

Hier en daar wordt nog verwezen naar onderzoeken, maar niet altijd naar de opdrachtgever van die onderzoeken (wie betaalt, die bepaalt).

Al met al een kolkende soep van ideeën, meningen, opinies,  van-horen-zeggen’s, betrouwbarebroninformatie, en hier en daar een klein stukje aantoonbaarheid. Vooral veel bangmakerij ook, en heus niet alleen van het RIVM.

Miljoenen voetbalcoaches, landbestuurders en andere deskundigen
Het stikt van de deskundigen, sinds we allemaal onze mening aan een groter publiek kunnen presenteren, net als dat het geval is bij een grote voetbalwedstrijd: miljoenen voetbalcoaches staan klaar om hun onfeilbare opstellingen (liefst achteraf) te presenteren.

De sociale media verworden hiermee tot een groot en lachwekkend welles-nietes-spel van kleuters in een zandbak.

Gelukkig is er tussen die kolkende modderstroom af en toe een mooie parel of diamant te ontdekken en het is heerlijk om die te vinden en eruit te pakken. Dat houdt voor mij de sociale media leuk. Een goed onderbouwd verhaal, gebaseerd op gedegen (liefst eigen) onderzoek, met ruimte voor meer invalshoeken.

En stiekem geniet ik wel van het verschijnsel dat ik karma noem: taalpuristen die anderen op strenge toon verbeteren en daarbij zelf een spel- of grammaticafout maken. Ik blijf dat mooi vinden.

Wat vind je er nou eigenlijk zelf van? En mag dat wel van de deskundigen?
Het is – tussen al dat geroep – heel belangrijk om zelf te blijven nadenken en ontdekken wat goed voor je voelt.

Als je dat in de gaten houdt, komt het wel goed, is mijn stellige mening.

 


2 Comments

Kees T.

12 februari, 2016 at 10:09 pm

Fijn, je bent weer terug!

    Ed

    12 februari, 2016 at 10:40 pm

    En met genoegen, Kees!

Leave a Reply