Wat?

  • 0

Wat?

Category : Blog

Zwijgen is een van de krachtigste vormen van communicatie. Het geeft je de gelegenheid om te luisteren, te kijken en anderszins te observeren. Als je weet waarop je kunt letten, kun je in korte tijd veel informatie registreren, en daar gebruik van maken.

Een van de dingen die je kunt doen, is zwijgen voordat je begint te praten. Dat geeft je de tijd om bijvoorbeeld de volgende drie vragen aan jezelf te stellen:

  • Wat wil ik zeggen?
  • Wat is de reden dat ik het wil zeggen?
  • Wat gebeurt er als ik het niet zeg?

Dat geldt niet alleen in een persoonlijk gesprek, maar ook bij het gebruik van social media. Wat ga je tweeten, waarom ga je het tweeten en wat gebeurt er als je het niet doet?

Dat levert een schat aan informatie op. Vooral de tweede en derde vraag zijn goud waard. Ze zetten je aan het denken over je motieven en je angsten. Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken dat de scherpzinnige tweet die je in gedachten hebt, niet zozeer iets toevoegt, als wel je angst om niet (meer) gezien te worden dempt. Tijdelijk uiteraard. Of je merkt dat je eigenlijk iets anders wilt zeggen.

De vragen zelf zijn al zo oud als de communicatie zelf maar blijven hun frisheid behouden vanwege hun indringende karakter en de genadeloosheid waarmee ze je diepere lagen kunnen blootleggen. Bij regelmatig gebruik – drie keer daags een eetlepel is al voldoende – gaan je communicatie, je geloofwaardigheid en je uitstraling er in korte tijd met sprongen op vooruit.

Zelfreflectie vooraf: bijzonder goed voor je business!


Leave a Reply